DVD ya da VCD’lerin üzerinde pek çok ibare görürüz.Bunlar nedir?ve Anlamları
TELESYNC-TS
Telesync,harici ses kaynağı kullanması dışında(genellikle bu harici ses, insan seslerinden uzak olan bir yerden,koltuğun özel bir kısmından alınır) kamera ile aynı işlevi görür.Doğrudan bir ses kaynağı,iyi kalite bir ses kaynağı olacak diye bir kaide yoktur,özellikle birçok arkaplan gürültüsünün sese karıştığını düşünecek olursak…Genellikle telesync,boş bir sinemada ya da profesyonel bir kamera yardımıyla projeksiyon odasından-ki böylece daha iyi bir görüntü kalitesi elde edilir-kaydedilir.Kalite,çekimden çekime oldukça farkedebilir;onun için tüm filmi indirmek yerine,önce örneğini indirin.Telesync’ler yüksek oranda etiketlendirilmemiş kameralardır..

TELECINE-TC
Telesine makinesi,filmi dijital olarak makarasından kopyalar.Ses ve görüntü çok iyidir, ama gerektirdiği teçhizatı ve masrafı dolayısıyla telesineler pek yaygın değildir.Genellikle film,gerçek aspect oranında olacaktır, bununla beraber 4:3 telesineler de mevcuttur.En iyi örnek Geçmiş zamanda kaydedilen JURASSIC PARK 3 TC’dir.Telesine,film sırasında ekranda görüen bir zaman sayacı olduğu için zaman kodlamasıyla çakışmaz..

SCREENER-SCR
Bir filmin promosyon amaçlı VHS kaseti,piyasaya çıkmadan önce dükkanlara ve diğer bazı yerlere gönderilir.Bir Screener,VHS kasedi formatındadır ve genellikle 4:3(tam ekran)aspect oranına sahiptir.Bunun dışında geniş ekran olanları da bulunabilir.En büyük dezavantajı;ekranın altından geçen ve telif hakları ile kopya-yazılım ihbarı için telefon numarasının yazdığı mesajdır.Ayrıca,eğer kasedin seri numarası ya da kasedin içine doğru bir çizgi var ise;bunlar genellikle siyah bir çizgi ile olmak üzere,o bölgenin üstü çizilerek bloke edilmelidir.Bu genellikle sadece birkaç saniyeliktir, fakat maalesef bazı kopyalarda bu olay tüm film boyunca sürer ve bazıları oldukça büyüktür.Kullanılan araç-gereçe bağlı olarak,screener kalitesi-eğer MASTER kopyasından yapılmışsa-mükemmel kaliteden,eğer kalitesiz malzemenin kullanıldığı eski bir VHS Kaydedicisi ile yapılmışsa düşük kaliteye kadar değişir.Çoğu screener VCD’e dönüştürülür,ancak bazı SVCD denemeleri de oldu ve bazıları VCD’ninkilerden daha kaliteli idi.

KAMERA-CAM
Genel dijital kameralarla yapılan sinema çekimleri.Kamerayı sabitlemek için bazen üç ayaklı sehpalardan kullanılır,ancak çoğu zaman bu mümkün olmaz ve dolayısıyla kamera sallanır.Ayrıca kameranın bulunduğu yere bağlı olarak ekran ortalanamıyabilinir,ve belli bir açıdan görüntüyü kaydedilir.Eğer düzgünce yerleştirilmişse,ekranda yazı olduğu için kesin birşey söylemek zor ancak çoğu zaman bunlar ekranın üstünde ve altında üçgen sınırlarla gözükürler.Ses,kamerayla tümleşik mikrofon aracılığıyla kaydedilir,ve özellikle komedi filmlerinde,film sırasında kahkahalar duyulabilir.Bu faktörler sonucunda görüntü ve ses kalitesi genellikle düşük olmaktadır,yalnız şansımız yaver giderse sinemayı boş bulabilir ve temiz ses sinyallerini alabildiğimiz bir çekim oluşturabiliriz.

VHSRip
Genellikle kaykay/spor videoları ve XXX gösterimleri olmak üzere retail VHS’den dönüştürülmüşlerdir.

DVD-SCREENER-DVDscr
Aynı şekilde screener’lardan bazıları DVD’ye dönüştürülür.DVD retail’lerin içerdiği bazı ekstralar dışında genellikle geniş ekrandır(widescreen). Uyarı mesajları her zaman siyah kısımda olmayabilir;dolayısıyla bu,izleme zevkini bölebilir.Rip edenin yeteneğine bağlı olarak DVD Screener’lar çok iyi kalitede olabilir.
DVD Screener’lar genellikle SVCD ya da Divx/XviD formatlarına dönüştürülür.

DVDRip
Piyasaya sürülen DVD’nin son kopyasıdır.Mümkünse bu,tekrar pre-retail(örneğin,Star Wars Episode 2)olarak piyasaya sürülür ve mükemmel kalitede olur.DVDRip’ler,SVCD ve DivX/XviD olarak yayımlanır.

TVRip
Tv programları;ya ağ üzeri(dijital kablo/uydu dekoderleri aracılığıyla cap edilenler daha uygundur) ya da gösterim öncesi-uydunun şebekeye programı birkaç gün önceden göndermesi(bazılarında titreşimler oluyor)- şeklindedir.‘WWF Raw Is War’gibi ekstra bölümler içeren bazı progamlar ve kamera/yorum testleri ayrıca rip dahilindedir.PDTV,dijital bir TV PCI kartından cap edilir,bu genellikle iyi sonuç verir,öyle ki bazı grupların bunları SVCD olarak yayınlama eğilimleri görülmektedir.Bütün VCD/SVCD/SivX/Xvid ripleri TV görüntüsüyle desteklenmektedir.

WORKPRINT-mbdx
Workprint,henüz bitmeyen bir filmin kopyasıdır.Filmde eksik sahneler ya da müzikler olabilir.Kalite mükemmelden,çok kötüye kadar değişir..Bazı Workprint’ler son baskısından oldukça farklıdır(Men In Black’te yaratıklar ve oyuncular olmaları gereken yerde değillerdi)ve diğerleri de ekstra sahneler içeriyor bile olabilir(Jay and Silent Bob).mbdx’ler,eğer ki iyi kalite bir kopyası edinilirse,koleksiyonda hoş bir ilave versiyon işlevi görebilir.

TVRip
Analog kaynakli TV-kartlari ile yapilmis kayitlar icin kullanilir.
STV
“Straight To Video.Was never released in theaters,and therefore a lot of sites do not allow these”Sinemalarda değil,yalnız DVD veya TV lerde gösterime sunulan filmlerdir.Örneğin Starship Troopers..

DVBRip
Dijital kartlarla yapilan kayitlar icin kullanilmasi cok daha dogru olur
kalite nerdeyse DVDRip ile esdegerdedir.Bu yüzden TVRip ile DVBRip birbirine karistirilmamasi gerekir.

DVB
Digital video broadcast,türleri su şekil dedir:DVB-S,DVB-C,DVB-T MPEGII olarak uydudan,kablodan hatta terestirik olarak bir çatı veya oda anteni ile bizlere ulaşır(DVB-T bazi Avrupa şehirleri için geçerlidir),rip olayını bir pci-kartı ile inanılmaz bir şekilde kolaylaştırır.

DivX Re-Enc
Divx re-enc,orjinalini VCD kaynağından alan ve ufak boyutta bir DivX dosyasına re-encode edilen filmdir.Çoğunlukla dosya paylaşanlarda görülür, ve bunlar genellikle‘Film.İsmi.Grup(1of2)şeklinde etiketlenirler.Bu işi yapan gruplardan en bilinenleri;SMR ve TND’dir.Bunlar aslında,eğer bir filmin 200MB’lık kopyasına sahip olup olmama konusunda kararsız değilseniz tabi,download etmeye değmezler.Genellikle uzak durun.

Asian Silvers/PDVD
Bunlar,doğulu bootlegger’ların çıkarttığı filmlerdir..Genellikle bazı gruplar tarafından,kendileri adına çıkartmaları için satın alınırlar. Silver’lar çok ucuzdur,birçok ülkede mevcuttur ve yeni bir versiyonunu çıkartmak da kolaydır.Bu yüzdendir ki,şu anda bu işin içinde oldukça kişi var.Bunların çoğunluğunu ise birkaç dağıtımdan öteye gidemeyen küçük gruplar oluşturur.
PDVD’ler ise DVD’ye konulan şeyin aynılarıdır.Çıkartılabilir altyazıları vardır ve kalite olarak silver’lardan çok daha iyidirler.Normal bir DVD gibi rip edilirler,ancak VCD şeklinde dağıtılırlar.
Watermarks-Filigranlar
Birçok film Asya Silver’ları ve PDVD’lerden gelir ve sorumlu kişi tarafından etiketlenir.Bu etiketleme genellikle bir harf/ilk harf veya genellikle köşelerden birinde bulunan küçük bir logo şeklinde olur.En meşhurları;“Z”,”A” ve“Glove”filigranlarıdır.

FORMATLAR

SVCD
SVCD ise MPEG2 bazlıdır(DVD gibi)ve 2500kbit’e kadar değişken(variable) bitrate değerlerine izin verir,ayrıca 480×480(NTSC)çözünürlüğe sahiptir ve oynatıldığı zaman 4:3 görüntü oranını alır.Değişken bitrate’ten dolayı tek CD’ye sığacak uzunluk kesin bilinmemektedir,fakat genellkle 35-60 dakikanın bir CD’ye sığdığı görülmüştür.Değişken bitrate kullanarak SVCD yapımı sırasında çoklu geçişler(multi-pass)kullanılırması önemlidir.Belki yapım süresi uzar,fakat sonuç daha net olur.

VCD
VCD MPEG1 tabanlı bir formattır.Sabit,1150 kbit bitrate’e ve 352×240 çözünürlüğe sahiptir.Genellikle düşük kalitede(KAMERA/TS/TC/VHS çekim/TV çekimi(analog)küçük boyut elde etme,tek cd’ye sığdırabilme amaçlı kullanılır.VCD’ler ve SVCD’ler süreye dayalıdır,yani bir diskin kapasitesinden daha büyük bir MPEG film gene de(süre sayesinde)74 dakikalık bir CD’ye sığabilir.

DivX/XviD
DivX formatı multimedya platformları için tasarlanmıştır.İki codec kullanır:biri düşük hareket(low motion),öbürü ise yüksek hareket(high motion).Uzun süre önce yapılmış filmlerin çoğu low-motion olarak yaratılmıştır,ve high-motion da da problemler vardır.İki codec arasındaki değişimleri sağlayarak daha kaliteli sonuçlar elde edebilmek için SBC (Smart Bitrate Control-Akıllı Bitrate Kontrolü)adlı bir metod geliştirilmiştir.Çok yüksek işlem değeri ve karmaşık alogoritmalar ile yapıldığından dolayı DivX filmlerin DVD Player’larda çalışmaları şu an için mümkün değildir.Fakat bazı firmalar şu an DivX player ürünler üretiyor, hatta satıyorlar,fakat bu makineler de her yerde bulunmuyor.DÜZGÜN DivX’ler genellikle DVD’lerden rip edilmiştir ve bir CD’ye 2 saatlik iyi kalite DivX sığdırılabilir.Farklı türde codec’ler mevcuttur,en ünlüleri Divx ile XviD dir.

XVCD/XSVCD
Basit bir şekilde kurallara uymayan VCD’lerdir.Daha yüksek birate ve çözünürlük değeri alabilirler,ama sonuçta durum VCD’yi oynatacak makinenin kapasitesine bağlıdır.XVCD’ler ortalıkta fazla görünmez,çünkü genellikle amacı internete yaymak değil de ev kullanımı için tercihtir.

CVD
CVD,CVD ile SVCD’nin bir kombinasyonudur.Genellikle bir çok DVD Player tarafından desteklenirler.SVCD’nin MPEG’bitrate’lerini destekler ama 352×480(NTSC)çözünürlüğü kullanır,çünkü yatay çözünürlük fazla önemli sayılmaz.Şu anda hiç bir grup CVD yayınlamamaktadır.

DVD-R
DVD-R,en popüler DVD yazma çözümüdür(DVD-RAM,DVD+R gibi farklı seçeneklerin arasından sıyrılır).Taraf başına 4.7 gb veri taşır,çift taraflı yazılabilir DVD’elr de mevcuttur,böylece tek diskte yaklaşık 10 GB taşınabilir.SVCD‘nin MPEG2 görüntüleri DVD-R’a yazılıp izlenmeden önce dönüştürülmelidir.DVD’den DVD-R’a kopya yapmak da mümkündür,ama bazı durumlarda extralar/diller yer sorunu yaratmamaları açısından kaldırılır.

MiniDVD
MiniDVD ile cDVD,DVD formatının standart bir CDR/CDRW üzerinde olmasıdır.Yüksek çözünürlük/bitrate değerlerinden dolayı bir MiniDVD diskine 18-21 dakikalık görüntü yazılabilir,fakat bu format sadece birkaç oynatıcı tarafından desteklenir.
MKV
Matroska Video Avi /Ogm gibi bir dosya türüdür,RealMedia formatının çok geliştirilmiş şeklidir esasen.Tek dosyada altyazı,film cover vs.çoklu seçeneklerde kodlanabilir fakat,donanım DiVX lerde desteklenmez.Pek çok sitede de tavsiye edilmez,güçlü bir donanım gerektirir.

X264
Yeni teknoloji bir sıkıştırma yöntemi kullanılıyor.
Bir çeşit çözücü.HD filmlerde görebilirsiniz.MKV uzantılı dosyaları barındırıyor genellikle.
Kodek türü denebilir.Bir ve birden çok altyazıyı videoya yapıştırmaz , tek bir dosya içinde barındırabilir.
Ancak altyazı senkronu yaparken ben çok zorlanmıştım bu X264'e. Bilmiyorum sizde nasıl olur ama.
X264 uzantılı dosyaları açabilmeniz için özel kodek veya kodek paketleri(K-lite önerimdir) bulundurmanız gerekiyor.
Forumumuzda X264 ile ilgili detaylı başlıklar bulunmakta.

HD-DVD
Yüksek kaliteli videolar için kullanılıyordu.
Ancak BluRay ile olan rekabetini kaybettiği için geliştirilmesi Toshiba tarafından durdurulmuştur.
Daha doğrusu Toshiba’nın HD sürücü vb ürünlerinin üretimini durdurması HD-DVD’yi yapan firmaların
rekabeti kaybettiklerini açıklamasıyla bu iş sona ermiştir.
Blu-ray
Yüksek kaydetme kapasitesiyle çok kaliteli videoların dağılması için kullanılan üstün bir teknoloji.
Riplenmemiş halinin BluRayDisc halinde sunulup boyutlarının 25 GB – 40 GB arasında değişebildiğini görebiliyoruz.
Yazılabilmesi için BluRay Yazıcı,BluRay Oynatıcı bir sürü ıvır zıvır gerekiyor.
BluRay’in riplenmiş ismi BRRip veya BDRip şeklinde geçebilir.
Boyutları küçük sayılabilecek(max 2.5 GB)ve Divx oynatıcıların dostu BRRip-AFR sunumlar var mesela ya da 720P olarak geçen BluRayRipler var.

720P
High Definition yani çok yüksek kalitede video dosyalarıdır.
Çalıştırmak için iyi bir sisteme sahip olmak gerekir.
Eğer HD izleyecek ekipmanınız varsa izlenmesi oldukça keyiflidir.
Çözünürlüğü 1280×720'dir.Boyutları genelde 4 GB kadardır.
Ancak yüksek boyutlu olabilenleri de vardır.Filmdeki sahnelere , süresine göre her şey değişebilir.BluRay’den riplenmiştir.

1080P
720P’den çok daha iyisini düşünün.Çözünürlüğün 1920×1080 olduğunu da unutmayın.Genellikle 8 GB kadar boyutu var.
Yine süreye,kaliteye,sahnelere vb faktörlere göre boyut değişilik gösterebilir.Orijinal BD’den riplenmiştir.

1080i
Yüksek çözünürlüklü video türü.Geniş ekran TV’lerde hep görüyoruz bu ifadeyi.720P’ye göre çok daha keskin ve güzel görüntüler elimize veriyor.16:9 ekranı da desteklemekte.AC3/DTS desteği de var.

VC1
BluRay/720P/1080P sunumlarda görebileceğiniz bir terim.
ÇEŞİTLİ BİLGİLER

Regional Coding(Bölgesel Kodlama)
Bölgesel kodlama;filmlerin Amerikan DVD’lerini alan insanların,kendi ülkelerinde bunları erken izlemelerini ya da Amerika-dışı distribütörlüğünü başka firmaların yaptığı eski filmlerin,Amerikan firmaları aracılığıyla ülkedışına ihracını engellemek için dizayn edildi..Birçok playerin bölgesel kodlaması,bir çip aracığıyla ya da kumanda yardımıyla kaldırılabilir.
Macrovision Macrovision,ticari DVD’lerin çoğunda bulunan kopya korumasıdır.Eğer DVD kopyalanırsa;VHS’nin analiz edemeyeceği sinyaller gönderilir-ki bu sinyaller sayesinde ekranda çizgiler gözükür ve görüntü karanlıklaşır.Kimi DVD Player’larda(örneğin Tescos’un Dansai 852′si)macrovision’un kaldırılabileceği gizli bir menü mevcuttur.Ayrıca Maplin’den(www.maplin.co.uk)alınacak 30 pound’luk bir“görüntü sabitleyicisi”ile de bu koruma kaldırılabilir.

RCE
RCE(Bölgesel Kodlama Arttırıcısı),“Çok Bölgeli”player’lar yaratmak için dizayn edilmişti,ancak birçok hata oluştu ve üstesinden gelindi.Şu anda çok az sayıda film RCE kodludur ve bunlar da hiç tutulmazlar…
NTSC/PAL
NTSC ve PAL,dünyada kullanılan iki temel standarttır.NTSC PAL’dan daha yüksek framerate’e sahiptir(29fps-25fps)fakat PAL’ın daha yüksek çözünürlüğü vardır ve daha keskin görüntüler elde edilir.PAL sistemlerinde NTSC diskleri oynatmak,NTSC sistemlerinde PAL diskleri oynatmaktan çok daha kolaydır-ki bu İngilizler için iyi bir olaydır.RGB(Red-Green-Blue)destekli bir skart girişi;NTSC görüntüsünü çoğu yeni televizyonlarda tam renk olarak oynatacaktır,ancak bunu VHS kasedine kaydetmek için NTSC’yi PAL50′ye(çoğu DVD player’ın kullandığı PAL60 değil)dönüştürmek gerekecektir.Bu dönüştürmenin tam sonuç verebilmesi için;pahalı bir converter(200pound ve yukarısı),tümleşik bir converter(Dansai 852/bazı Daewoo’lar/Samsung 709)ya da her formata kayıt yapabilen dünya standartlarında bir VCR’a gereksiniminiz vardır.

SÜRÜM DOSYALARI

RARset
Bu filmler RAR biçimindedir ve v2(rar>.rxx)ya da v3(part01.rar>partxx.rar) şeklindedirler.

NFO
NFO dosyası filmi yayınlayan grubun reklamını yapmak amacıyla film ile birlikte koyulur.Bu dosyada yayınlama hakkında genel bilgi,format,kaynak,boyut ve işe yarayabilecek bazı notlar bulunur.Bunlar aynı zamanda yeni üye alma ve grup için donanım istemek amacıyla da kullanılırlar.

SFV
Bunlar genel olarak site düzeyinde,her bir dosyanın upload edilip edilmediğini kontrol etmek için kullanılır.Ayrıca SFV,bütün dosyaların olup olmadığını veya CRC(Cyclic Redundancy Check)doğruluğunu kontrol eden insanlar için de kullanışlıdır.Bu dosyaları kullanabilmek için pdSFV veya hkSFV gibi programlar gereklidir.
BIN/CUE
.cue dosyasını notepad ile açın ve ilk satırda sadece dosya ismi dışında bir yazı yazmadığından emin olun.Sonra Nero ile cue dosyasını açın ve program bu dosyayı VCD/SVCD formatında yazacaktır.TVRip’ler MPEG olarak yayınlanırlar.Divx dosyaları ise sadece divx ve.avi şeklindedir.

USENET BİLGİ
Access(Giriş)
Newsgroup’lara girebilmek için news server’ına ihtiyacınız vardır.Birçok ISP(Internet Service Provider)bunu sağlar,fakat bu genellikle düşük geçerlilikte(dosyaların server’da bulunma süresi)ve düşük bütünlülükte (dosyaların tam olma sayısı)olur.En iyi hizmet için,premium bir news server’ı satın alınmalıdır.Bu server’lar aynı zamanda sık sık bandwidth(bant genişliği)sınırlaması koyarlar.

Software-Yazılım
Binary newsgrouplarındaki dosyalara erişim yapabilmek için newsreader’a ihtiyacınız vardır.Birçok farklı reader bulunmaktadır ve hangisinin iyi olduğu tamamıyla kişisel tercihe kalmıştır.Xnews/Forte Agent/BNR1/BNR2 şu ana dek en popüler olanlarıdır.Outlook da newsgroupları okuyabilir,ancak kullanılmaması tavsiye olunur.

Format
.rxx dosyaları gibi,.pxx/.par şeklinde dosyalar görürsünüz..Bunlar PARITY dosyalarıdır.Parity dosyaları usenet post’larında yaygındır,ve çoğu zaman bazı server’larda en az bir ya da iki bozulmuş dosya mutlaka bulunur. Parity dosyası rar setinde kayıp olan HERHANGİ BİR dosyanın yerini değiştirmek için kullanılır.Ne kadar fazla PAR dosyanız var ise,o kadar değiştirebileceğiniz dosyanız var demektir.Bu işlem için SMARTPAR isimli programa ihtiyacınız vardır.
ETİKETLER

PROPER(DÜZGÜN)
Bu işin kurallarına göre,kim ilk Telesync’i yayınlarsa yarışı o kazanır. Fakat eğer filmin kalitesi düşük ise diğer bir grup aynı filmin başka bir telesync’ini(ya da aynı kaynağın daha kalitelisini)koyar ve kopyalamayı önlemek için PROPER etiketini dosyaya ekler.PROPER,bu sahnedeki en öznel etikettir ve birçok insana göre PROPER’ın orijinalinden daha iyi olup olmadığı tartışılır.Birçok çaresizlik içindeki grup da,PROPER’ları sırf yarışı kaybetmemek adına yayınlarlar.PROPER’ın yayınlanma sebebi NFO’da mutlaka belirtilmelidir.

Yorum Gönder

Author Name

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

Şaşırtıcı Creative Görüntüler

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.